Báró Wesselényi Miklós
Alapítványi Általános Iskola
8245 Pécsely Iskola u. 180
https://balatonfelvideki-iskola.com/
A Balaton-felvidéki Nemzeti Oktatási Nevelési Alapítvány, a Báró Wesselényi
Miklós Alapítványi Általános Iskola fenntartója, mely iskola a magyar
hagyományőrzésre kiemelt figyelmet fordít, támogatja az Életiskola programot, és
amely a szabad művelődési és családi tanulási formákat egységében kezelő, szerves
nevelési-oktatási rendszer.
Iskolánk négy önkormányzat Pécsely, Vászoly, Dörgicse és Balatonszőlős
támogatásával jött létre.
A Báró Wesselényi Miklós Alapítványi Iskola szervesen kapcsolódik a NAT-ba, de
mégis sajátosan magyar szemlélettel, lélekkel követi az életszerű feladatokat és azok
változásait (évkörök). A sajátságosnak tűnő oktatásunkat az életből vett valós
példákkal erősítjük. A célunk ezzel az, hogy a gyermekek már egészen kicsi kortól képet
kapjanak arról, hogy a dolgoknak van egy kezdete és befejezése. Mellette a
személyiségüknek megfelelő orientációt adunk (aki az állatokhoz ragaszkodik
jobban, abból ne próbáljunk matematikust faragni, avagy fordítva) elkerülve ezzel, hogy
felnőtt korában állás és munkaváltogató legyen valaki.
Iskolánk érvényes működési engedéllyel rendelkezik, az általános iskola első-második-harmadik-negyedik osztályaira, és jelen pillanatban a 2014 –es évtől a felső
tagozatra felmenő rendszerben.
Pécselyen (Balaton-felvidék) az Általános Iskola üresen álló négy tantermében kezdtük
meg a munkánkat. Az állami átszervezések miatt a Református Egyház fenntartásában
lévő Általános Iskolát, a 2014-es tanévtől kezdve teljes egészében használatba tudjuk
venni. Módosítva az engedélyünket a teljes felső tagozattal indulunk, és a tervek szerint
a 2014 – 2015-ös tanévtől, megfelelő bővítés után egy 4 osztályos Középiskolát (és vagy
szakiskolát) szeretnénk indítani az eredeti terveinknek megfelelően.
A Pro-Deo States University-vel kötött együttműködési megállapodás alapján,
Iskolánk a 2015-ös tanévtől kezdődően A Balaton-felvidéki Nemzeti Oktatási
Nevelési Alapítvány oktatási intézménye(i) a Pro Deo State University KözépEurópai Tudományos Alapítvány oktatási intézménye(i)nek felvételi előkészítő
képzési helye.
Az iskolánk tervezése, szervezése alatti időszakban felmerült annak az igénye, hogy az
ország különböző részein élő családok, hogyan és milyen formában tudnak és akarnak
csatlakozni iskolánkhoz. Nem az volt a célunk, hogy ezeket a családokat kimozdítsuk az
életterükből, a megszokott közösségeikből. Erre a problémára megoldást keresve,
készítettük el terveinket.
A Felek együttműködésének kiemelt célja:
- vidékről való elvándorlást megállítsuk, ill. visszafordítsuk azzal, hogy a gyerek
és a szülő(k) (aki az ösztönző rendszerrel ellátott programba belép) egy bizonyos
mesterséget elsajátíthasson, családi tradíciókat lehessen visszaállítani, vagy újra
építeni. Ilyen mesterség, mint az őstermelő, a fazekas, a kereskedő, a bőrös, és egyéb
szakmák, amit a mai kor követel meg, mint például a könyvelő, a számítás technikus, stb.
ami elengedhetetlen a harmadik évezredben;
- a tehetséggondozás;
- a tehetséges fiataloknak a hazai vagy külföldi felsőfokú tanulmányok folytatására való
komplex felkészítése a leendő kistelepülési, vidéki értelmiség kinevelése érdekében;
- az objektív és komplex társadalomtudományi szemléletmód és szaktudományos
igényesség érvényesítése;
- részvétel a kirekesztett csoportok integrációját szolgáló tudományos és oktatási
együttműködésekben;
- a mozgásukban korlátozott, de egyébként ép gyermekek, akiket a jelenlegi
iskolarendszer nehezen tud elérni, megfelelő kapacitás hiányában;
- a tanyákon élő, életterükből nehezen kimozdítható gyermekek oktatása. Nekik a
távtanulási programunkkal nyújthatunk esélyt az igényeiknek megfelelő oktatásra;
- a vidék megtartó képességét megerősítsük, a fiatalok elvándorlását /kivándorlását
megállítsuk az által, hogy nemcsak az elméleti képzésükre fektetünk nagy hangsúlyt,
hanem minden hagyományos, a megélhetéshez és önfenntartáshoz szükséges
mesterséget megtanítsunk nekik, mellyel kikerülve az iskolapadból önállóan cselekvő
képes emberekké tudnak válni;
- támogatjuk a gyermekekben a vállalkozó szellem kibontakozását, és a vállalkozói
készség fejlődését, hiszen ha önellátókká tudnak válni a kizárólag alkalmazotti létben
való gondolkodás mellett/helyett, akkor egész életükben meglesz a támaszuk: saját
maguk;
- a Kárpát- medencei magyarság nemzeti öntudatát, kulturális identitását erősítő
magyarságtudományi kurzusok, nyári egyetemek szervezése és tudományos
ismeretterjesztő tevékenység végzése;
- a nagyvilág magyar diaszpóráihoz tartozó sokadik generációs fiatalság
magyarságtudatának, identitásának megteremtése, az anyaország nyelve, kultúrája,
történelme iránti érdeklődést kielégítő képzési programok kidolgozása és folytatása;
- a határon túli fiatal magyar értelmiség kohézióját megteremtő virtuális és
hagyományos közösségek, fórumok szervezése a szabadidős tevékenységtől a folyóirat
kiadáson át a magyarságtudományi továbbképzésekig bezárólag. Felek közös feladata
olyan interdiszciplináris képzés biztosítása a hallgatók számára, amelyben
megjelennek a képzési és kimeneti követelményekben nem szereplő, az adott
tananyagot tovább mélyítő, a társadalmi kohéziót középpontba helyező témakörök.
Társadalmilag érzékeny és jól informált értelmiségiek képzése, a hallgatók
önkiteljesedésének, szakmai önmegvalósításának elősegítése. Olyan keresztény
közösség működtetése, amely elősegíti a tagok későbbi társadalmi, közéleti aktivitását,
szerepvállalását;
- a sportolóknak, élsportolóknak biztosít tanulási, felkészülési lehetőséget
intézményünk. A versenyszerűen sportoló fiatalok általános problémája, hogyan
egyeztessék össze az iskolát az edzésekkel? A legtöbb sportoló mindkét helyen szeretne
kiválóan teljesíteni, de nem minden esetben tolerálják az iskolák a hiányzásokat,
edzőtáborokat, esetlegesen délelőtti edzéseket. Alapítványi iskolánk felső
tagozatosoknak és gimnáziumi tanuló sportolók részére személyre szabottan
alakítja ki az órarendeket, teljes mértékben alkalmazkodva a sportoló
edzéstervéhez, az edző elképzeléseihez.
Kialakítható kiscsoportos oktatás, egyéni tanrend, a hét egy-egy napjára koncentrált
oktatási csomag. Külföldön sportolók részére féléves, éves vizsgalehetőségek, online
felkészüléssel, minden esetben rugalmasan alkalmazkodva a sportolók, edzők akár
hirtelen felvetett kérdéseihez.
Az államilag megkövetelt tananyag felett az egyéni oktatási terv biztosítja a
sportolóknak a kiemeltebb nyelvtanulási lehetőséget, a Spirit Minit egyéni beszélgetés
a kiváló mentális állapot fenntartását.
Kiemelt figyelmet fordítunk az egyéni oktatáson belül is a toleranciára, a fair play-re, a
közösségi élet, a csapatmunka minden szintjén jelenlévő magatartási formákra.
Mindent megteszünk azért, hogy a fiatalok az eredményeiket ne csak maguknak, hanem
közösségeiknek, városaiknak, Magyarországnak érjék el. Példaképeket állítunk eléjük,
meghívunk kiemelkedő sportolókat, sport ikonokat illetve olyan személyeket, akik
nagyot alkottak a maguk szakmájában. Alapítványi iskolánk célja, hogy nemes
lelkületű, szilárd akaratú, minden oldalúan képzett, edzett fiatalokat neveljen.
A budapesti iskola lehetőség országosan is kivételes helyet biztosíthatna úszóknak,
kajak-kenusoknak, atlétáknak, teniszezőknek, stb;
- az állam által támogatott Szociális- Szövetkezeti - rendszerbe kapcsolódással
kialakítható az egy „önfenntartó társadalom” akként, hogy az ország különböző
részein sejtként működő életközösségek a megtanult és kialakult mesterségeket
művelik (Középiskolai és Egyetemi kapcsolat);
A Balaton-felvidéki Nemzeti Oktatási Nevelési Alapítvány alapítójaként az a
szándékom, hogy mint ahogy az iskolánk szlogenje is jelzi
„a nemesség kötelez, a kötelesség nemesít”
jelmondatot valós tartalommal tudjunk megtölteni a rohanó világunkban, figyelve
egymásra segítőkezet nyújtva azon fiataloknak, az élethosszig tanulni vágyóknak, akik
elfojtva érzik magukat, vagy az elfojtás miatt nincsenek tisztában saját képességeikkel és
értékeikkel.
A jelentkezés további feltételeiről az alábbi oldalainkon tájékozódhatnak:
Nappali tagozatos képzésünk:
https://balatonfelvideki-iskola.com/beiratkozas/amikor-a-gyermek-bejar-az-iskolaba/
Távoktatás és magántanulói program Magyarországon élő gyermekeknek:
https://balatonfelvideki-iskola.com/beiratkozas/amikor-a-gyermek-magantanulootthon-tanul/
Távoktatás és magántanulói program határon túl, vagy külföldön élő
gyermekeknek:
https://balatonfelvideki-iskola.com/beiratkozas/amikor-a-gyermek-tartosan-vagyatmenetileg-kulfoldon-el-a-csaladjaval/
Szeretettel várjuk jelentkezésüket,
Bárdi-Farkas Beáta
Iskolaigazgató
0630/4473560
Hogyan oktassunk otthon?
Általában két út vezet az otthonoktatásig:
- az egyik az, amikor a szülő annyira tudatos, hogy eleve nem is adja be bejárósnak a gyerekét, hanem alapvetésként a magántanulói státusz és az otthonoktatás fogalmazódik meg,
- a másik pedig az, amikor a gyerek elkezd ugyan iskolába járni, de nehézségek, körülmények megváltozása, egészségi okok, vagy bármilyen megfontolás ürügyén a csemete végül mégis hosszú távon otthonoktatottá válik.
Marci (8) és Luca (2) tanulnak
Bárhogyan is jutunk el az otthonoktatás megvalósulásához, az biztos, hogy itt Magyarországon kötelezettségeink vannak a tananyagot illetően: a Nemzeti Alaptanterv, és az iskola – ahova a gyerek be van íratva – oktatási kerettanterve alapján kell haladnia szemünk fényének.
Bár ez rémületesen hangzik, messze nem az. Ugyanis mivel nincs huszon-harminc fős osztályközösség, nincs kiélezett verseny, nincs óriási nyomás, és nincs stressz sem, amit a közösség tagjai idéznek elő a gyermekünkben, ezért állandó és magabiztos megnyugvással vehetjük tudomásul, hogy „ő így és ennyit teljesít és kész”.
Lehet arra törekedni, hogy kitűnő legyen, de tapasztalatom szerint az otthonoktatók többsége nem erre hajt, hanem arra, hogy a gyerek a saját ütemében, saját érdeklődési körének megfelelően, saját személyiségét maximálisan szem előtt tartva haladjon.
Mindezeket figyelembe véve nagyon egyszerű a válasz a „hogyan oktassunk otthon?” kérdésre:
Harmonikusan.
Az otthonoktatásban
- nincs dolgozat,
- nincs felelet,
- nincs lecke, ami tönkreteszi a délutánokat és a hétvégéket,
- nincs rohanás egyik óráról a másikra,
- nincs szünet, amikor ki kell tódulni az udvarra, majd mire kiérnénk, már sorakozni kell,
- nincs csengő, ami frászt hoz az emberre, nem még a gyerekre,
- nincs üvöltöző, hullámzó gyerektömeg,
- nincs hangosan rendreutasító – bizony sokszor üvöltő – tanár, tanító,
- nincs 5 kilós iskolatáska,
- nincs „este 8 van, azonnal fekvés”, és nincs „reggel 6 van, pattanj, elkésünk” sem.
Az otthonoktatásban leginkább azt szeretik az ezt választók, hogy béke van, nyugalom van, vidámság van, és sokkal gyorsabban lehet haladni az anyaggal, mintha a gyerek ott ülne nap mint nap az órákon.
Miért lehet gyorsabban haladni?
Az iskolában az órák úgy vannak összeállítva, hogy az egymástól igen csak eltérő korú(!), érdeklődésű, képességű gyerekek valamennyire egyszerre tudjanak haladni. Az adott esetben lassabban haladókat be kell várni, az adott esetben szárnyalók figyelmét viszont le kell kötni. Egy szinte optimális, 25 fős osztályközösségben 1,8 perc jut a egy gyerek személyes igényeire. De tudjuk, hogy még ennyi sem.
Amikor otthon tanítasz egy gyereket, még a legkevésbé hatékony, frontális oktatás módszerével is, akkor mi történik? 45 perc szól róla. Nem a tanárról, nem minden gyerekről, nem a 25 féle igényről, hanem csakis róla.
Rendben, ne essünk túlzásokba, 25-ször nem lehet gyorsabban haladni otthonoktatással, de ötször biztosan! És ebben már benne van az is, hogy bizonyos anyagrészek könnyebben, bizonyos anyagrészek meg nehezebben adaptálódnak a kicsi gyermekagyba.
Egy nap – pontosabban 2-3-4 óra intenzív tanulás – alatt végezni lehet egy hétnyi matekkal. Egy nap alatt végezni lehet 5 hétnyi környezettel (pl. első osztályban általában egy héten egyszer van környezetismeret).
Miért? Mert reagálsz a gyerek jelzéseire, és azonnal korrigálsz, ha szükséges. Ez is olyan, mint az autóvezetés, mindig igazodni kell az adott körülményekhez, a látási és útviszonyokhoz, a vezetői éberségedhez, a forgalom ritmusához, rendkívüli szituációkhoz. Nem lehet úgy autót vezetni, hogy amikor beülsz, eldöntöd, hogy „na, ma így fognak történni a dolgok”, és semmilyen szín alatt nem térsz el ezektől. Mert biztos, hogy az első sarkon koccanásod lesz.
Pedig az iskolában így történnek a dolgok, hihetetlenül kevés azon pedagógusok száma, akik balesetmentesen, idegességmentesen, minden résztvevő örömére jól vezetik az osztályt…
Hogyan kezdjünk hozzá az otthonoktatáshoz?
Mivel minden szülő személyisége más, ezért kizárólagos módszert tévedés lenne kiemelni, de ha a két alapesetet vesszük figyelembe, akkor általában ezek válnak be:
1.) Ha a gyermek eleve sosem jár be iskolába, akkor nem kell rágörcsölni az úgynevezett iskolakezdésre, hiszen nagy valószínűséggel a betűk, számok iránti érdeklődése már ovis korában megnyilvánult. Elkezdhetjük tanítani már akkor, amikor érdeklődni kezd a tanulás iránt, és közben egy képzeletbeli listán pipálhatjuk, hogy „ez is megvan, ez is megvan”. Nem abban az ütemben fog haladni, ahogy azt az iskolában elvárják, de az amúgy is kissé irreális és logikátlan.
2.) Ha a gyermek járt egy ideig iskolába, majd magántanulóvá lép elő, akkor az egyik legjobb nekiveselkedési módszer az otthonoktatásnak a PIHENÉS. Hadd pihenje ki a gyermek és a szülő is az iskola okozta fáradalmakat, hadd foglalkozzon azzal a gyerek, amivel szeret – építhet, festhet, főzőcskézhet, kirándulhat, bármit csinálhat -, hiszen minden tevékenység beilleszthető valamelyik tantárgy egyik-másik tananyagába, némelyik többe is. Kb. másfél-két hét regenerálódás nem árt, közben szülőként készíthetsz egy felmérést arról, hogy milyen a gyerek alap bioritmusa – az ehhez igazodó oktatás csodákra képes -, mikor mivel szeret foglalkozni, mihez van különleges tehetsége, mit utál kiváltképp, stb. Ezek után jöhet a Nemzeti Alaptanterv és a helyi oktatási kerettanterv áttanulmányozása, és egy terv írása arról, hogy mit szeretnénk, hova jusson el a gyerek félévre, év végére.
Véleményem szerint az otthonoktatás semmi mást nem kíván, csak fókuszálást és céltudatosságot. Ez utóbbi a társadalom 80%-ból hiányzik, vagy kimerül abban, hogy „hova menjünk nyaralni”.
Az otthonoktatás egy életforma, egy életstílus, ami jól körülírható gondolkodásmódot is igényel, aminek a közepén mindig a gyerek van. Sosem a tanár, sosem az állam, sosem a szülő elvárásai, hanem a gyerek.
A Báró Wesselényi Miklós Alapítványi Általános Iskolában a bejáró gyerekeknél is ezt a maximális gyerekközpontúságot igyekszünk alkalmazni, hogy a gyerekek tényleg annyira jól érezzék magukat az iskolában is, mintha otthon lennének, és
ezért támogatjuk kiemelten az otthonoktató szülőket magántanulói és távoktatói csomagjainkkal.
Ki lehet magántanuló?
Röviden: bárki.
Még talán ő is:
Hosszabban: kevés kivételtől eltekintve bárki.
Bármi is legyen az ok, ami behozza egy család életébe a magántanulóság témakörét, az biztos, hogy az első megválaszolandó kérdés az, amit a címben is írtunk:
Ki lehet magántanuló?
(Vagy másképp: lehet a gyerekem magántanuló?)
Magyarországon bárki – törvény és rendelet hivatkozását lásd alább –lehet magántanuló, akár szakértői javaslat, akár egészségi állapot, akár szülői kérés alapján. 18 év fölött pedig akár saját kérés alapján is.
A lényeg egyszerűen annyi, hogy az iskolakötelezettséget Magyarországon két módon lehet teljesíteni: nappali tagozaton vagy magántanulóként.
A köznevelési törvény idevágó passzusa így rendelkezik erről:
Köznevelési törvény 45. § (5) – A tankötelezettség iskolába járással, vagy ha az a tanuló fejlődése, tanulmányainak eredményes folytatása és befejezése szempontjából nem hátrányos, a szülő kérelmére magántanulóként teljesíthető.
A magántanulói státusz ugyanolyan jogú és kötelmű iskolakötelezettség-teljesítést jelent, mint a hagyományos, minden nap iskolába járó értelmezés.
Hogyan néz ki a magántanulói jogviszony létrejötte a Báró Wesselényi Miklós Alapítványi Általános Iskolában?
1.) A szülő kérelmet nyújt be, mert szeretné, ha gyermeke magántanuló lenne. Magántanulói jogviszony kérelem>>
2.) Az Igazgató elbírálja a kérelmet, figyelembe vesz minden tényezőt, és hivatalos határozatot hoz arról, hogy a gyermek a továbbiakban magántanulóként teljesíti iskolai kötelezettségeit.
A Báró Wesselényiben bármennyire is arra rendezkedtünk be, hogy támogatjuk a magántanulói jogviszony szabad választását, nálunk sem automatikus a státusz megállapítása, az Igazgató a döntését – majd ez után a határozatot – minden esetben a szülőkkel és a gyermekkel való beszélgetés után hozza csak meg. Nem azért, hogy ne kelljen magántanulói státuszba venni a gyereket, vagy, hogy csökkenjen a magántanulóink száma! Sőt! Hanem azért, hogy a lehető legbiztosabban meg legyünk arról győződve már ELŐRE, hogy a gyermek számára remek megoldás ez a verziója az iskolakötelezettség teljesítésének.
Így utólag senkit nem érhet meglepetés. Sem a családot, sem az intézményünket.
Kik nem lehetnek magántanulók?
Igazából nincs tiltólista, de speciális esetek lehetnek, amikor az esetlegesen külön élő szülők között nincs egyetértés arról, hogy a gyermek így, magántanulóként teljesítse tankötelezettségét, és ilyen esetekben kissé több beszélgetést kíván a családon belül a téma. Azt tapasztaljuk, hogy az egyetértés a gyermek érdekében mindig létrejön.
Örök kérdés, hogy átmenetileg, vagy tartósan külföldön élő magyar gyerekek lehetnek-e Magyarországon magántanulók, és az alapvető válasz IGEN, majd erről is írunk hamarosan egy bővebb cikket, hogy eloszlassunk néhány tévhitet!
Továbbá azt érdemes mindenképp tudni, hogy magántanulóként nem szerencsés a vizsgákon megbukni.
Bár az mindannyiunk számára ismert, hogy ha valaki bejárósként – nappali tagozatosként – megbukik félévkor, vagy év végén, akkor az Igazgatónak nem kell megvizsgálnia, hogy „vajon az iskolába bejárás alkalmas felkészülési módnak bizonyul-e a gyermek számára?”, viszont, ha valaki magántanulóként megbukik a vizsgán, akkor az mindig egy támadási felületet ad a magántanulóként való felkészülés ellen.
Ilyenkor ugyebár nem a gyermek a „hunyó”, hanem a szülő, merthogy ő a felelős a gyermek felkészüléséért, és ha a gyermek nem tud felkészülni, akkor a jelek szerint a szülő nem tudja teljesíteni a kötelezettségét, és ilyenkor az Igazgatónak lépnie kell a törvény szerint.
Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a gyermek másnaptól kötelező jelleggel nappali tagozatos lesz, de az tény, hogy minden érintett számára kedvező az a felállás, ha a gyermek felkészül a vizsgákra, és nem is teljesít rosszul.
A mi gyakorlati tapasztalataink szerint, a mi diákjainknál fel sem merül a bukás lehetősége, mert a szülők lelkiismeretesen felkészítik a gyermekeket, a csemeték pedig lelkesen és boldogan vizsgáznak, nagyon jó eredményekkel.
Továbbá az iskolánkban létrehívtuk a vizsgaidőszak előtti, személyes konzultációs időszakot, amikor minden gyermekkel külön találkozunk, már a vizsga előtt, barátságos, szeretetteljes környezetben felmérjük a fejlődését, elbeszélgetünk a szülővel, tanácsokat adunk, és olyan vizsgaidőpontot tűzünk ki, amelyre a gyermek biztosan fel tud készülni a kívánt szinten. (A kívánt szinten itt összességében a gyermek, a szülő, az iskola és az állam elvárási-halmazainak közös keresztmetszetét kell érteni – csak, hogy egy kis matematika is legyen a cikkben ;)).
Mi így csináljuk. Mert hiszünk abban, hogy a tanulás örömteli is lehet!
Köznevelési törvény>>
20/2012. EMMI rendelet, ami pontosítja és specializálja a törvény előírásait>>
Beiratkozás a Báró Wesselényibe, magántanulóként>>
És akkor egy kis ízelítő, hogy a konzultációs napokon mik történnek nálunk:






Magyar bemutatkozás
https://www.youtube.com/watch?v=ynEblbjqFVg
Ez meg az orosz: https://www.youtube.com/watch?v=2bEW1PRYP9U ennek próbál mása lenni hazai viszonyok között.