A Bak csillagkép a régi Mezopotámiában a Gazella nevet kapta.
A görögöknél részben Amalthea kecskeistennő, részben fia, a kecskeszarvú Pán megjelenítője volt. Alatta láthatóak a Mikroszkóp (Microseopium) és a Déli Hal (Piscis Austrinus) csillagképek. Az előbbi a részletek fontosságát hangsúlyozza a sors eseményei, s feladatai vonatkozásában, míg az utóbbi a megjelenő segítséget és felemelkedést szimbolizálja.
E hal mentette meg ugyanis az egyiptomi Ízisz királynőt a vízbe fulladástól!
(A víz az érzelmek eleme!)
A mélyről jövő motiváció e szakaszban a lélek birodalmának részletei felé fordítja a figyelmünket.
A halfarok a Vízöntő kiöntött vizében fürdik, pontosabban tisztul! A Vízöntő vize azonban fölötte látható, tehát a belső világ részleteinek ismerete általi tisztítás a jövőért történik! A Bak jel mitikus történetei, bibliai példái pontosan erről szólnak!
A Bak feletti Delfin (Delphinus) és Kiscsikó (Equuleus) csillagképek mutatják ezt.
A kis Delfinből később nagy hal (Cet és a Halak) lesz, míg a Csikó szárnyaló Pegazosszá válik.
Jól látható, hogy a capricornusi szellemiségből világmegváltó erő válik!
Bak csillagkép (illusztráció, Giovanni Battista della Porta: Della Celeste Fisonomia, Padova, 1623)
A Tejútról „lehozott" tudás, kicsiny gyermekként ölt testeit. Már az ősi mithraizmusban is a Nap barlangban születik, illetve az őt megszemélyesítő hősök, istenek, megváltók is.
A kereszténység a mithrasz kultuszból táplálkozott, de a görögök korszakváltó főistene Zeusz is, az Ida hegyének harangjában jön a napvilágra. (E barlang hasadéka, pont olyan, mint az égen a Tejút hasadéka!)
A Bak csiliagjeléhez tartozó tápláló, éltető erőt testesíti meg Amalthea, aki tejével Tejút!) eteti az ide elrejtett Zeuszt.
A belül már felragyogó fényt óvni, vigyázni kell! A Bak, Vízöntő és Halak hármasa összeér, összekapaszkodik az égen.
Ez az üzenet pedig az Unió Mvstica tudatosítása. A misztikus ábrázolásokon a Bak egy hihetetlenül magasan lévő, keskeny sziklaszirten áll, magabiztossága lenyűgöző és érezhetően uralja a világot. Nem szédül, nem esik le.
Ez csak akkor lehetséges, ha tudja, hogy a szakadék mélyén lévő kavics, a sziklák oldalán növő mohák, a fák és virágok, de az égen repülő madarak is benne vannak! A külvilág is ő, csak önmagába, zuhanhat- ha zuhan egyáltalán.
Mert itt már alulról, a sötétségből kell feljutni, a vitág tetejére!
A csillagkép másik istene, a kecskeszarvú Pán. Hermész fiaként biztosította a termékenységet.
A természet istennőit, a nimfákat tehát, nem véletlenül kergette, a „nemző kedvű” Pán.
Az előle menekülő, majd nádassá változó Szürinx (nád, a név jelentése) nimfa testéből készítette a pánsípot. A zene, mint a „szent rezgés", itt megint csak a magas energiák hívását szimbolizálja. A Pán szó jelentése: Minden.
Isten mindenhol, mindenütt, mindenben jelen van. (Lehetne- e másként mindenható?)
A panteizmus szellemisége e csillagkép „filozófiájából” táplálkozik. Megszületett a Megváltó.
A szüietés fénye már rávilágít a jelen ikarnáciö tő feladataira. A Bak jelében történő születés most sorsfeladatként megjelenik.
A Rák minőségébe érve is az Istenek Útjának teremtő bölcsességét hozza le az utazó!
Az itt megvalósuló tudás már minőségileg magas kategória.
A Nyilas szakaszban megélt szeretet bölcsesség a gyakorlatba áthelyezve a tapasztalatok bölcsességévé alakul.
A múlt ismeretei közül csak a valóban életképes marad meg. Az életképesség mércéjét a megszülető fény állítja fel.
Ami nem ebhői jön e világra az sorsot, visszajöveteleket, karmát teremt.
A Bak csillagképében ezt (is) tanuljuk meg. Égi - földi életünk ivén haladva a bevonzott tapasztalatok tudatosító hatására, a felvállalt sors eredményeként beindul a megtisztulás folyamata!
(...az eddig alul elhelyezkedett tömeg a társadalom magasabb rétegébe tört. Ezúttal a barbár, nem mint régebben, a népvándorlás idején, a fejlett és magas embert távolról és kívülről rohanta meg, hanem alulról és belülről. Az emberben magában van a tudattalan, ami feltört, és a társadalomban magában van a tömeg, amely feltört.
Ez az új népvándorlás, a barbárság vertikális betörése. Amivel együtt jár, hogy a helyzet nemcsak kívülről változik meg; a fejlett és magas ember elűzésével és a fejlett és magas életrend elpusztításával az ember pszichológiai helyzete is megfordul.
A tudattalan jut fel, a tudat pedig le. Nem az értelem van fent, hanem az ösztön, nem a fény, hanem a homály, nem a paradiso, hanem az inferno, nem a magas, hanem az alacsony, nem a rend és a józanság, hanem a rendetlenség és a szenvedély. Nem a tudatos gondolkozás, hanem a reziduum és a mítosz. Ezért a fordított rend a kiválasztásban, az értékelésben, a rangsorban, az ízlésben.....
Ehhez hasonló katasztrófa az embert csak akkor érte, amikor a földet özönvíz árasztotta el, és az emberiség az óceánban elmerült.
De akkor az elmerülés külső volt, mint ahogy a népvándorlás is külső: ma az ember saját tudattalanjában és a társadalom saját tömegében merül alá. Az óceán a tudattalan, és a tudattalan az óceán. Vízözön annyi, mint elmerülni a tudattalanban. Ma éljük ezt a belső vízözönt.)
Minél többet végzünk el feladatainkból, annál szabadabbak, s tisztábbak leszünk!
Az égi egyenlítő alatt látható Capricornus még mindig a belső univerzumra irányítja erőinket.
A Bak csillagképhez is az uralkodás feladata társul, de égi helyzete révén a belül, születő fénnyel együtt jön a világra az alázat felemelő fontossága.
A Kecskebakhoz a születés és halál elválaszthatatlansága is szorosan hozzákapcsolódik.
Lehet tudni, hogy a Megváltó földi élete nem lesz hosszú, hiszen „időnként” a földi szellemiség sötétebbik fele van túlsúlyban, s ők nem viselik el a világosságot.
Amikor az érveket indulatok váltják fel, akkor igazán érezhető a sötétség agresszivitása. Csak ami (nem tudatosítva) bennem is megvan, arra tudok visszarezegni, indulatba jönni.
A rövid élet hatása azonban csak kozmikus mércével mérhető. A Nap fényébe (fizikai) szemünkkel nem nézhetünk károsodás nélkül.
Olümposzi védnöke -Kronosz és Rheia legidősebb leánya-Hesztia. A családi tűzhely és tűz istenasszonyaként felügyelte a tisztaságot, s tisztességet, a becsületet és a jóságot is. A megváltói szerep központi jelentőségére utal, hogy az emberi középpont (köldök) megjelenik a családban, mégpedig a ház- tűzhely fontosságában.
A delphoi omphalosz (köldök) jelölte a görög világ közepét, ahol a híres jóshely is működött.
Híressé vált felirata: Ismerd meg önmagad és légy békés!
Sok népnél a Sarkcsillag az ég s a világ köldöke. A keleti ezoterikus rendszerek gyakorlataiban a köldök szerepe központi, mert itt van az egyik fő energiaközpont.
Ennek ismeretében válik érthetővé, hogy a megváltók fényfelszabadítása révén kozmikus erők jelennek meg és válnak érzékelhetővé a földi élet minden területén.
A mi Bak csillagaink e feladatkörre vonatkoznak. A lényeg válik láthatóvá...
Az év körén haladva tudatosodnak bennünk céljaink, feladataink, s alkotó, teremtő energiáinkkal a szabadság és tisztaság (Vízöntő) eléréséért munkálkodunk.
A kozmikus úton járó lélek belső fényével, sorsfelvállalásával a felső energiák lentre irányuló teremtéséhez járul hozzá.
—————