A hegyi beszédtől az utolsó estebéden elmondott beszédig Jézus arra tanította a követőit, hogy atyai szeretetet mutassanak inkább,
mint testvéri szeretetet. A testvéri szeretetben a szomszédodat úgy szereted, mint magadat, és ez megfelelő teljesítése az
„aranyszabálynak”.
Az atyai ragaszkodás azonban megköveteli, hogy úgy szeressétek a halandó társaitokat, ahogy Jézus szeret titeket.
Ő kettős személyiségként élt a földön — emberiként és isteniként.
Az Isten Fiaként atyai szeretettel szereti az embert — ő az ember Teremtője, világegyetemi Atyja.
Az Ember Fiaként Jézus a halandókat testvérként szereti — ő valóban ember volt az emberek között.
Jézus nem várta el a követőitől, hogy a testvéri szeretet lehetetlen kimutatásáig menjenek el, viszont elvárta tőlük, hogy törekedjenek
arra, hogy olyanok legyenek, mint az Isten — hogy olyan tökéletesek legyenek, mint amilyen tökéletes a mennyei Atya — annak érdekében,
hogy,kezdjenek úgy tekinteni az emberre, mint ahogy az Isten tekint a teremtményeire és ezáltal kezdjék úgy szeretni az embereket, ahogy
az Isten szereti őket — hogy az atyai ragaszkodás első jeleit mutassák.
A tizenkét apostolnak szóló ezen intelmek során Jézus arra törekedett, hogy kinyilatkoztassa az atyai szeretet ezen új felfogását úgy,
ahogyan az a társadalmi környezethez való számos alkalmazkodási döntéshez kapcsolódó, bizonyos érzelmi beállítottságokkal összefügg.
Először azokról beszélt, akik szellemben szegények, akik vágynak az igazságra, béketűrők és akik tisztaszívűek.
Az ilyen szellemi ítélőképességű halandóktól elvárható, hogy eljutnak az isteni önzetlenség olyan szintjeire, hogy képessé válnak
megkísérelni azt, hogy atyai szeretetet gyakoroljanak; hogy még búslakodókként is fel lesznek ruházva azzal, hogy irgalmat mutassanak,
támogassák a békét és kiállják az üldöztetéseket, és végig e megpróbáltatást jelentő helyzetekben még a szeretetre kevéssé érdemes
embereket is atyai szeretettel szeressék.
Az atyai szeretet az odaadásnak a testvéri szeretetet mérhetetlenül meghaladó szintjeit érheti el.
Ezen üdvösségek hite és szeretete erősíti az erkölcsi jellemet és megteremti a boldogságot.
E nagy jelentőségű beszéd hangneme a boldogságra épült.
Egy gyermek számára a boldogság a közvetlen örömérzet megélése.
A felnőtt hajlandó elvetni az önmegtartóztatás magvait annak érdekében, hogy később nagyobb boldogságot arasson.
Jézus idejében és azóta, a boldogságot túl gyakran társították a vagyonbirtoklás gondolatához.
A templomban imádkozó farizeus és publikánus történetében az egyik szellemben gazdagnak érezte magát — öntelt volt; a másik pedig
„szellemben szegénynek” — alázatos volt. Az egyik önelégült volt; a másik tanítható és igazságkereső.
És az ilyen igazságkeresőknek nem kell várniuk a jutalomra a távoli jövőben; ők most nyerik el a jutalmukat.
Ők a mennyországot a saját szívükben találják meg, és e boldogságot most tapasztalják meg.
Csakis a magukat szellemben szegénynek érzők vágynak valaha is az igazságra. Csakis az alázatosak keresik az isteni erőt és
törekednek szellemi hatalomra.
Viszont veszélyes dolog tudatosan szellemi koplalásba fogni annak érdekében, hogy az ember felerősítse az
étvágyát a szellemi adományokra.
A testi böjtölés négy-öt nap múltán veszélyessé válik; az ember könnyen elveszíti az étel iránti minden vágyát.
Jézus igazságossága lendületes szeretet — atyai-testvéri szeretet.
Ez nem a tiltó vagy "ne-tedd" fajta igazságosság. Hogy vágyhat valaki valaha is valami tiltóra — valami „ne tedd-re”?
Nem könnyű dolog a" gyermeki elmének" megtanítani az üdvösségek közül az első kettőt, de az érett elmének képesnek kell lennie a
jelentésük megragadására.
Az igazi szelídségnek nincs köze a félelemhez. Az inkább az Istennel együttműködő ember hozzáállása —
Beletartozik ebbe türelem és tartózkodás, és azt egy törvényes és barátságos világegyetembe vetett megingathatatlan hit vezérli.
Fölébe kerekedik minden, az isteni vezetés elleni lázadásra rábírni akaró kísértésnek.
A szellemi tisztaság nem hiánylényegű minőség, eltekintve attól, hogy hiányzik belőle a gyanakvás és a megtorlás. A tisztaság
tárgyalásakor Jézus nem akart kizárólag az emberi nemi magatartásbeli dolgokkal foglalkozni. Inkább arra a hitre utalt, mellyel az embernek
rendelkeznie kell a másik ember iránt; arra a hitre, melyet a szülő táplál a gyermeke iránt, és amely képessé teszi arra, hogy éppen úgy
szeresse a társait, ahogy egy apa szeretné őket. Az apa szeretetének nem kell dédelgetnie, és nem nézi el a rosszat, viszont mindig
szemben áll a hitevesztettséggel. Az atyai szeretete céltudatos, és mindig a legjobbat keresi az emberben; ez az igaz szülői hozzáállás.
És a szellemi rálátás javítja aa szellemi Igazító útmutatói lehetőségeit, és ezek végül fokozzák az Isten-tudatot.
És amikor megismeritek az Atyát, megerősítést nyertek az isteni fiúi elismertség bizonyosságában, és egyre jobban tudjátok szeretni
minden egyes testvéreteket a húsvér testben, nem csak testvérként — testvéri szeretettel — hanem atyaként — atyai odaadással is.
Ezt az intelmet még egy gyermeknek is könnyű megtanítani.
A gyermekek a maguk természetes módján bizalomteljesek, és a szülőknek gondoskodniuk kell arról, hogy ezt az egyszerű hitet ne
veszítsék el.
A gyermekekkel való foglalkozás során kerülni kell mindenféle félrevezetést és tartózkodni kell a gyanakvástól. Bölcsen segíteni kell őket a
hőseik kiválasztásában és az életművük megválasztásában.
És az után Jézus folytatta a követőinek oktatását arra, hogy felismerjék minden emberi küzdelem fő célját — a tökéletességet — akár mint
isteni teljesítményt is. Mindig arra intette őket: „Legyetek tökéletesek, miként Atyátok a mennyben is az.”
Az elismerésre méltó teljesítmény lett volna; az a testvéri szeretetet elérését mutatta volna.
Inkább arra intette az apostolokat, hogy úgy szeressék az embereket, ahogy ő szerette őket — atyai és testvéri szeretettel egyaránt
szeressenek.
És ezt azzal szemléltette, hogy megmutatta az atyai szeretet négy felsőrendű megnyilvánulását:
1. „Boldogok, akik szomorúak, mert majd megvigasztalják őket.”
Az úgynevezett józan ész vagy a legkövetkezetesebb észjárás sohasem sugallná, hogy boldogság nyerhető a
szomorúságból.
Jézus azonban nem a kifelé irányuló vagy kérkedő szomorúságra utalt. Ő a lágyszívűség érzelmi
beállítottságára célzott.
Nagy tévedés arra tanítani a fiúkat és a fiatal férfiakat, hogy férfiatlan dolog gyöngédséget mutatni vagy
kimutatni egyéb érzelmeket vagy a testi fájdalmat. A rokonszenv a férfinak és a nőnek is elismerésre méltó
hozzáállása. Nem szükséges érzéketlenné válni ahhoz, hogy valaki férfias legyen. Ez a rossz útja a bátor
férfiak teremtésének. A világ nagyszerű férfijai nem féltek szomorkodni. Mózes, a gyászoló, nagyobb ember,
mint akár Sámson vagy Góliát. Mózes nagyszerű vezető volt, de ő a szelídség embere is volt. Az emberi
szükségletre való érzékenység és fogékonyság igaz és tartós boldogságot teremt, s e kedves beállítottságok
megvédik a lelket a harag, a gyűlölet és a gyanakvás pusztító hatásaitól.
2. „Boldogok az irgalmasok, mert majd nekik is irgalmaznak.”
Az irgalom itt a legigazabb barátság — a
szeretet — magasságát, mélységét és kiterjedését jelzi. Az irgalom néha lehet tétlen, de itt tevékeny és
lendületes — ez felsőrendű atyaiság. A szerető szülő kevéssé találja nehéznek, hogy a gyermekének
megbocsásson, akár számos alkalommal is. És egy el nem kényeztetett gyerekben a szenvedéstől való
megszabadulás vágya a maga természetes módján megvan. A gyerekek rendszerint kedvesek és
rokonszenvezők, amint elég idősek lesznek ahhoz, hogy felmérjék a tényleges körülményeket.
3. „Boldogok a békességszerzők, mert Isten fiainak hívják őket.”
Jézus hallgatósága katonai felszabadítást
várt, nem béketeremtőket. Jézus békéje azonban nem a békeelvűség nemleges fajtából való. A
megpróbáltatások és üldöztetések közepette azt mondta, „Az én békémet hagyom rátok.” „Ne
nyugtalankodjék a szívetek, s ne csüggedjen.” Ez a pusztuláshoz vezető összeütközéseket megakadályozó
béke. A személyes béke egyesíti a személyiséget. A társadalmi béke megakadályozza a félelmet, a
mohóságot és a haragot. A politikai béke megakadályozza a faji szembenállást, a nemzetek egymás iránti
gyanakvását és a háborút. A béketeremtés a bizalmatlanság és a gyanakvás ellenszere.
A gyerekeket könnyedén meg lehet tanítani arra, hogy béketeremtőkként lépjenek fel. Élvezik a csoportos
tevékenységeket; szeretnek együtt játszani. Egy más alkalommal mondta a Mester:
„Aki meg akarja menteni
életét, elveszíti, aki azonban elveszíti, az megtalálja.”
4. „Boldogok, akik üldöztetést szenvednek az igazságért, mert övék a mennyország.”
Boldogok vagytok, ha az emberek gyaláznak és üldöznek benneteket és hazudozva minden rosszat rátok
fognak. Örüljetek és ujjongjatok, mert nagy lesz a mennyben a jutalmatok.”
Nagyon gyakran üldöztetés követi a békét. De a fiatalok és a bátor felnőttek sohasem térnek ki a nehézség
vagy a veszély elől. „Senki sem szeret jobban, mint az, aki életét adja barátaiért.” És az atyai szeretet képes
mindeme dolgokat önként megtenni — olyan dolgokat, melyeket a testvéri szeretet aligha foglalhat magába.
És a fejlődés mindig is az üldöztetés utolsó szürete.
A gyermekek mindig válaszolnak a bátorság kihívására. A fiatalok mindig hajlandók „felvenni a kihívást”. És
minden gyermeknek már korán meg kell tanulnia áldozatot hozni.
És így már kitűnik, hogy a hegyi beszéd üdvösségeinek alapja a hit és a szeretet, nem pedig a törvény — az erkölcstan és a kötelesség.
—————